Saturday, August 15, 2009

20x dari jum sbnr H1N1 di Malaysia

Jika jum sebenar yang menerima rawatan di hospital di seluruh Malaysia ialah 3,574, bermakna jum sebenar yang telah dijangkiti H1N1 ialah 20 kali ganda lebih dari itu iaitu 70,000 orang.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan lima juta atau 20 peratus rakyat negara ini berisiko dijangkiti virus influenza A (H1N1) jika orang ramai tidak mengambil serius langkah pencegahan bagi menghalang penularan virus itu.

Kajian WHO ini mungkin tidak begitu tepat tapi kita kena beri perhatian sewajarnya," jelasnya.

''Pada musim tengkujuh, kita lebih terdedah dengan selesema, batuk-batuk dan demam. Tempoh ini amat penting untuk semua rakyat mengambil langkah berjaga-jaga dan tidak mengambil mudah," tambahnya.Penularan H1N1 dijangka berlarutan dalam tempoh satu atau setahun setengah lagi dan ia diramal menular lebih cepat pada musim tengkujuh iaitu antara bulan Oktober hingga Disember ini.

oleh itu..marilah sama-sama kite mengambil langkah berjaga-jaga. from today onward..pakailah mask. wpun mask skang dah mahal..tp demi keselamatan korang..baik korang pakai. kiteorg ni xle nk pki..kalo pki cam ne nak ngaja? ye tak?

artikel ni dipetik dari utusan online.

No comments:

Post a Comment